ZAŠTO SMO OVDJE?
Ekipa studentica novinarstva na Fakultetu političkih znanosti odlučila je istražiti nove trendove u glazbi pojavom umjetne inteligencije. U moru inovacija koje nam je donio Al, rekle bismo da je glazba jedno od najuzbudljivijih područja. Za vas zajednički istražujemo trendove koji se pojavljuju vezani za ovu temu, ali i što o njoj misle ljudi koji nisu stručni u glazbi.
Ekipa studentica novinarstva na Fakultetu političkih znanosti odlučila je istražiti nove trendove u glazbi pojavom umjetne inteligencije. U moru inovacija koje nam je donio Al, rekle bismo da je glazba jedno od najuzbudljivijih područja. Za vas zajednički istražujemo trendove koji se pojavljuju vezani za ovu temu, ali i što o njoj misle ljudi koji nisu stručni u glazbi.
Za mišljenje pitamo stručnjake, glazbene kritičare, producente, glazbene institucije, ali i glazbenike. U cijelu su priču uključeni i građani koji konzumiraju glazbu.
Kroz svoje ćemo članke prenijeti sva znanja koja smo stekli u ovome području te ćemo na inovativan način pokazati što umjetna inteligencija može te kako mijenja proces stvaranja glazbe, kako se kreira novi zvuk i je li moguće prepoznati je li neko djelo plod umjetne inteligencije ili se iza toga krije puno više rada.
Prati našu stranicu!
Kroz svoje ćemo članke prenijeti sva znanja koja smo stekli u ovome području te ćemo na inovativan način pokazati što umjetna inteligencija može te kako mijenja proces stvaranja glazbe, kako se kreira novi zvuk i je li moguće prepoznati je li neko djelo plod umjetne inteligencije ili se iza toga krije puno više rada.
Prati našu stranicu!
OVAKO JE SVE POČELO...KAD AI UMIJEŠA PRSTE U GLAZBU: 'Pa Freddie je rekao da mogu s njegovom glazbom raditi što žele, samo da ne bude dosadna'
Andy Hindebrand ime je čovjeka koji je 1997. godine osmislio program autotune, a smatrao je kako ga nitko neće koristiti – očito se prevario. Već je sljedeće godine program koji 'pegla' tonove do savršenstva postao poznat javnosti zbog pjesme Believe koju izvodi Cher. Bili su to tek početci uvođenja umjetne inteligencije u glazbu, a danas smo došli do toga da svatko od nas može samostalno, kod kuće, bez nekog pretjeranog truda napraviti, skladati ili smiksati svoj vlastiti pjesmuljak. |
|
Može li AI smisliti tekst pjesme? Može. Može li stvoriti melodiju? Može. Može li napraviti pjesmu po vašem ukusu? Može. Može li odraditi postprodukciju? Može. Može li pjesma imati dušu, emociju - nešto ljudskosti u sebi? E, to je već manje vjerojatno.
Kako bi saznali što misle građani napravili smo anketu te je podijelili na društvenim mrežama, prvenstveno na Facebooku, u većim grupama u kojima se između ostalih, nalaze i neki glazbenici. Ispitanici su u anketi izrazili su svoje mišljenje i većinom nezadovoljstvo današnjim korištenjem alata umjetne inteligencije u svijetu glazbe. Iako AI ima poneke vrline u svom glazbenom izričaju, ispitanici ipak navode puno više mana, pa možda možemo reći i nedostataka, kod stvaranja pjesama. Tu već ulazimo u sklizak teren etičkih i moralnih pitanja, a u tom segmentu svatko od nas ima svoju nit vodilju, pa ćemo s vama podijeliti rezultate naše ankete.
Kako bi saznali što misle građani napravili smo anketu te je podijelili na društvenim mrežama, prvenstveno na Facebooku, u većim grupama u kojima se između ostalih, nalaze i neki glazbenici. Ispitanici su u anketi izrazili su svoje mišljenje i većinom nezadovoljstvo današnjim korištenjem alata umjetne inteligencije u svijetu glazbe. Iako AI ima poneke vrline u svom glazbenom izričaju, ispitanici ipak navode puno više mana, pa možda možemo reći i nedostataka, kod stvaranja pjesama. Tu već ulazimo u sklizak teren etičkih i moralnih pitanja, a u tom segmentu svatko od nas ima svoju nit vodilju, pa ćemo s vama podijeliti rezultate naše ankete.
NIKAD NE PRESTANI SCROLLAT'...
Ljudskost i duša – ima li to umjetna inteligencija?
Priupitali smo ljude o njihovom generalnom stavu o umjetnoj inteligenciji, s kojim su njezinim mogućnostima upoznati te misle li da će AI pozitivno ili negativno utjecati na glazbu.
Nakon toga dali smo ispitanicima slobodu da se raspišu u svojim odgovorima, a postavljena pitanja bila su vezana uz nedostatke i prednosti umjetne inteligencije, kreativnost glazbenika te što misle kako na kreativu utječu novi alati koji se koriste u glazbi, smeta li im upotreba autotunea te što misle u kojoj se količini on koristi. Neke od riječi koje su se ponavljale u odgovorima bile su ljudskost i duša, a naposlijetku smo i postavili pitanje o tome misle li ispitanici da će umjetna inteligencija ikad moći stvoriti inovativniju i originalniju glazbu od samih ljudi. Naravno, bez produkcije nema ni glazbe, pa smo postavili i pitanje o tome, konkretnije, smatraju li ispitanici da umjetna inteligencija olakšava poslove produkcije, a za kraj smo pitale ljude bi li posjetili koncerte koje bi izvodili klonovi, a ne sami ljudi. Sudjelovalo je 46 ljudi, od čega je pola muškaraca i pola žena. Najviše ih je, gotovo 30 posto, u dobnoj skupini od 21 do 24 godine. Većina ispitanika o umjetnoj inteligenciji ima odobravajući stav - oko 60 posto ljudi. Ne iznenađuje da ljudi nisu u potpunosti upoznati kakve umjetna inteligencija ima mogućnosti u glazbenoj industriji. Tako 50 posto ljudi kaže da djelomično znaju što umjetna inteligencija u tom području može, a oko 35 posto njih smatra da zna koje su mogućnosti. |
|
'AI u glazbi je dvosktruki mač'
Anketa vrvi komentarima građana koji za umjetnu inteligenciju imaju riječi hvale, ali ne nedostaje i onih loših pogleda na stvari.
U svakom se segmentu stvaranja glazbe može pronaći stvar koju AI može odraditi zadovoljavajuće dobro ili barem nadopuniti viziju glazbenika.
Možda je dobra za učenje nekih novih tehnika, možda poboljšava već naučeno znanje, a možda samo olakšava posao produkcije. Ovo su neke od pozitivnih strana umjetne inteligencije koje naglašavaju ispitanici: |
S druge strane, negativne je strane umjetne inteligencije još lakše nabrojati – počevši od nedostatka duše i emocije, pa sve do loše kvalitete zvuka. Pogledi na situaciju različiti su, ali svi se slažu u jednome:
UMJETNA INTELIGENCIJA DEFINITIVNO IMA LOŠE STRANE KADA GLEDAMO NJEZINO UPLITANJE U GLAZBENU INDUSTRIJU. |
a što o umjetnoj inteligenciji misle glazbenici, glazbeni novinari, producenti i institucije?
GLAZBENICI TVRDE...
'Mislim da ljudi ipak traže da nešto bude unikatno i da bude posebno po svim aspektima'
Koga pitati za mišljenje upliću li se prsti tehnologije malo previše u glazbu, nego glazbenike?
Glazbenik Vedran Ljubenko, koji je svoje putovanje na hrvatskoj glazbenoj sceni započeo u showu The Voice, komentirao je korištenje alata umjetne inteligencije u procesu stvaranja glazbe.
Glazbenik Vedran Ljubenko, koji je svoje putovanje na hrvatskoj glazbenoj sceni započeo u showu The Voice, komentirao je korištenje alata umjetne inteligencije u procesu stvaranja glazbe.
"Definitivno sam razmišljao o tome kako bi mi umjetna inteligencija mogla pomoći u glazbi, ali ne na način da radi nešto umjesto mene, nego samo da mi može pomoći oko nekih efekata koje sam ne mogu napraviti s instrumentima. Mislim da je to dobar alat, ne da nas zamijeni, već da nas nadopuni tamo gdje nam nešto nedostaje."
Vedran Ljubenko/Instagram/Screenshot/Fotke By Teica
A koliko kreativnosti ima umjetna inteligencija - tek je to pitanje za raspravu. Može li ona stvoriti nešto posve novo, još neviđeno ljudskome oku ili, u ovome slučaju, nešto još neodsvirano za ljudske uši. Ljubenko kaže:
"Vjerojatno umjetna inteligencija može bolje pogoditi nego većina ljudi što drugi ljudi žele čuti na osnovu prosječnih rezultata nečega, testova, algoritama – ima veću bazu podataka što prolazi, a što ne kod ljudi.
Sigurno može biti bliže onome što bi se htjelo čuti, ali može li biti originalnije? Ne. Mislim da ljudi ipak traže da nešto bude unikatno i da bude posebno po svim aspektima, a umjetna inteligencija može samo kopirati nešto što je već napravljeno. Ne mogu zamisliti da se može kreirati nešto novo što već nije u bazi podataka. Možda sam u krivu."
Sigurno može biti bliže onome što bi se htjelo čuti, ali može li biti originalnije? Ne. Mislim da ljudi ipak traže da nešto bude unikatno i da bude posebno po svim aspektima, a umjetna inteligencija može samo kopirati nešto što je već napravljeno. Ne mogu zamisliti da se može kreirati nešto novo što već nije u bazi podataka. Možda sam u krivu."
AI kao alat za stvaranje glazbe je u redu, ali ljudskost u glazbi je ono što će nas uvijek tjerati na njezino slušanje.
- Jacob Collier
ŠTO MISLI STRUKA?
Maja Trstenjak, glazbena novinarka, direktorica portala Glazba.hr, predavačica na Rock&Off školi novinarstva, ali i inženjerka, podijelila je s nama svoje viđenje stvari što se tiče pojavljivanja umjetne inteligencije u glazbenoj industriji.
Glazbene recenzije, intervjui ili izvještaji s festivala, nešto je čime se svakodnevno bavi, ali nas je zanimalo nešto drugačije.
Glazbene recenzije, intervjui ili izvještaji s festivala, nešto je čime se svakodnevno bavi, ali nas je zanimalo nešto drugačije.
Maja Trstenjak/Foto: Matej Grgić
"Mislim da umjetna inteligencija nije ta koja mijenja percepciju umjetnosti i kreativnosti. Mislim da su to neke kreativne platforme poput TikTok-a. Takve platforme više nego umjetna inteligencija, mijenjaju trendove i navike slušanja", priča nam.
Maja komentira da je teško reći ima li umjetna inteligencija potencijal za oblikovanje novih glazbenih stilova jer "uzima dijelove nečeg što je već napravljeno", ali sigurna je, kaže, da može napraviti nešto novo ako se AI-ju to zada.
"Možda ljudi još nisu napravili neku kombinaciju koja bi stvorila novi žanr, makar mi mislimo da jesmo. Ljudi i danas spajaju nespojivo, više različitih žanrova. To je nešto što se umjetnoj inteligenciji kaže da napravi pa dobijemo vjerojatno nešto što smo zamislili", ističe. |
Kvaliteta glazbe nešto je o čemu se vode vječne dileme. Do sada se možda diskutiralo o cajkama, punku ili trapu, ali dolazimo do razdoblja u kojemu moramo pogledati i kvalitetu koja nije napravljena ljudskim mozgom, već računalnim.
Maja pretpostavlja da nove generacije koje su odrasle uz tehnologiju imaju potpuno drugačije shvaćanje glazbe. Kaže, moguće je da tu generaciju 'takne' glazba stvorena pomoću umjetne inteligencije, ali ističe da „nikakva umjetna inteligencija ne može zamijeniti onu emociju koju može stvoriti i definirati čovjek zato što čovjek uvijek radi“. |
"Kvaliteta glazbe koja je generirana umjetnom inteligencijom, u odnosu na onu koju je napravio ljudski autor, sigurno ne zaostaje. Ali, za razliku od glazbe koju kreira čovjek, umjetnoj inteligenciji nedostaje neke emocije koja čini glazbu, na neki način, posebnom. To je razlog zašto ljudi vole glazbu i proživljavaju je, a mislim da umjetna inteligencija to ne može stvoriti."
Umjetna inteligencija spaja kockice koje je čovjek već napravio.
- Maja Trstenjak
PRODUCENTI NE STRAHUJU
O umjetnoj inteligenciji i njenome utjecaju na glazbu, razgovarali smo s glazbenikom i producentom Red records studija Đurom Ravenšćakom.
"Još ne koristim direktno neke konkretne stranice i aplikacije s AI načinom rada, ali svakako se godinama koristim opcijama koje na pametan način ubrzavaju produciranje i sam proces editinga i miksanja glazbe. Neke preko svojih presetova, neke preko svojih prečaca do željenih rezultata, a za samo pisanje tekstova ne posežem baš, eventualno, ako baš zapnem da nekom izrazu ili mi je potreban sinonim riječi", kaže nam Ravenšćak.
Ne bih koristio umjetnu inteligenciju. Osjećao bih se kao da nekoga varam.
- Doktor Bolest
A ZA NAS JE O UMJETNOJ INTELIGENCIJI PROGOVORIO I DOKTOR BOLEST!
Doktor Bolest je još jedan od glazbenika koji su s nama podijelili svoje mišljenje o umjetnoj inteligenciji. On je reper, a ovo je njegovo viđenje na nove pojave u glazbenoj industriji.
"Nisam je koristio, ne bih znao kako za početak. Možda kada bih otkrio nešto korisno bih se poslužio tim alatom. Naime, ne bavim se produkcijom. Radio sam covere za album pomoću AI-a, recimo. Mislim da bi AI mogla ubrzati proces miksanja i masteriziranja. Možda bi jednog dana mogla i nama tekstopiscima olakšati traženje neke dobre rime ili linije u tekstu. Također, možda bi mogla olakšati pronalazak optimalnog namještanja vokala", kaže nam Doktor Bolest.
Kaže da se po pitanju umjetne inteligencije ne osjeća ugroženo, ali da ipak predstavlja prijetnju.
"Smatram da bi mnogi ljudi mogli početi raditi glazbu koji se uopće ne razumiju u istu te im AI odrađuje sav posao te bi se takav modus operandi mogao popularizirati. U svakom slučaju mi pomalo smeta pošto će granica između originalnog stvaralaštva i AI stvaralaštva postati sve tanja te bih osobno mogao biti 'optužen' za korištenje istog, čak i onda kada ga ne bih koristio", objašnjava nam Doktor Bolest.
"Ne vidim kako bi umjetna inteligencija mogla napraviti bolji posao od mene."
Doktor Bolest tvrdi da nije primijetio promjene na tržištu, a koje su rezultat umjetne inteligencije.
"Iskreno nisam primijetio ništa, no nisam niti proučavao navedeni fenomen. Možda će eventualno neki umjetnici (poput mene) imati bolje covere albuma. Ono za što sam osobno najviše zainteresiran jest da mi AI napravi cijeli video spot samostalno, no smatram da još nije tamo trenutno", zaključuje Doktor Bolest.
Morat ćemo se i dogovoriti hoćemo li glazbu koju je generirao AI u pravima (i komercijalnoj vrijednosti) izjednačiti s autorskom glazbom i tko će se moći deklarirati kao autor takve glazbe, odnosno tko će kod pojedine skladbe stvorene kroz AI smjeti prisvojiti autorska, izvođačka i producentska prava.
- Hrvatsko društvo skladatelja
INSTITUCIJE GOVORE O AUTORSKIM PRAVIMA
Svoje su nam stajalište o umjetnoj inteligenciji u glazbi, obrazložili i iz Hrvatskog društva skladatelja, jedine strukovne udruge glazbenih kreativaca u Hrvatskoj.
Kako HDS vidi trenutačno stanje i budućnost 'upletanja' umjetne inteligencije u hrvatsku glazbenu scenu?
Kao i svugdje u svijetu, i u Hrvatskoj će AI imati svoj utjecaj na brojne segmente ljudskih aktivnosti, pa tako i na kreativne djelatnosti, uključujući i glazbu. Planira li HDS provoditi edukacije ili radionice za glazbenike kako bi ih upoznao s mogućnostima i izazovima umjetne inteligencije u glazbi? HDS je krajem prošle godine već održao jedan plenum redovnog članstva na temu AI a to planira raditi i ubuduće. Je li HDS primijetio promjene u preferencijama publike koje su povezane s razvojem AI u glazbi? Publika to ne percipira jer je za sada glazba stvorena umjetnom inteligencijom vrlo loše kvalitete. No to će se u budućnosti vjerojatno promijeniti pa očekujemo da će i publika reagirati. Koji je, općenito, stav HDS prema korištenju umjetne inteligencije u kreiranju i izvođenju glazbe? AI je tehnološki alat usporediv s nekim drugim profesionalnim alatima koji su se pojavili i ušli u procese glazbene industrije unazad stotinu i više godina. Od mogućnosti snimanja i reproduciranja zvučnih zapisa, preko električnog pojačanja zvuka, novih električnih i elektronskih glazbala, MIDI protokola, do kompjutorskih programa za zapis, obradu i reprodukciju glazbe… Svaka ta novina imala je utjecaj na glazbu i glazbenike. Slično će se dogoditi i s AI, zapravo se već događa. |
Kakav je stav HDS-a kada je u pitanju etičnost u korištenju umjetne inteligencije u glazbi?
Postat će vrlo bitno razlučiti legalno i transparentno korištenje AI od njegove zlouporabe, kao što je „deep fake“ odnosno prijevara slušateljstva koja nadilazi autorska prava i zalazi u pravo osobnosti pojedinog izvođača. Bilo bi dobro npr. svako autorsko djelo koje je stvoreno uz pomoć AI posebno označiti kao takvo, kao što se već označavaju (tuđi) citati u znanstvenim radovima. Morat ćemo se i dogovoriti hoćemo li glazbu koju je generirao AI u pravima (i komercijalnoj vrijednosti) izjednačiti s autorskom glazbom i tko će se moći deklarirati kao autor takve glazbe, odnosno tko će kod pojedine skladbe stvorene kroz AI smjeti prisvojiti autorska, izvođačka i producentska prava.
Kako HDS vidi svoju ulogu u oblikovanju budućnosti hrvatske glazbene scene s obzirom na brzi razvoj umjetne inteligencije? Najbitnije je educirati autore, naše članove, o novim mogućnostima i njegovim pravima. Očekujemo da se na razini EU donesu odgovarajući propisi koji će se prenijeti u zakonodavstva država članica. Djelujemo u tom smjeru kroz naše međunarodne udruge i saveze. |
Mislim da ljudi ipak traže da nešto bude unikatno i da bude posebno po svim aspektima, a umjetna inteligencija može samo kopirati nešto što je već napravljeno.
- Vedran Ljubenko
AI generirane obrade pjesama: Puka šala ili ozbiljno kršenje autorskih prava?
'Svi ljudi vole neku vrstu glazbe. Shodno tome, svaka vrsta glazbe ima svojeg slušatelja. Iako je slušanje glazbe većini ljudi zajedničko, načini na koji ju slušamo razlikuju se od čovjeka do čovjeka. Razvitak umjetne inteligencije u to je područje unio mnoge inovacije, s jedne strane pomažući, a s druge strane stvarajući nove probleme ili produbljujući neke stare.
Od kako je nastala, platforma Tik-tok pokrenula je jednu novu struju koju sada prate i sve ostale društvene mreže. Svakih nekoliko mjeseci pojavi se novi trend koji se iz mora drugih izdvoji i u kratkom vremenskom razdoblju prikupi brojne preglede i lajkove. Opsjednutost generacije Z sadržajem koji je generiran umjetnom inteligencijom ukorijenila se posljednjih mjeseci na društvenim mrežama, a onda se vrlo brzo proširila na poznatu glazbu. Pravi primjer toga su 'AI generirane obrade pjesama'. Mišljenja su od početka podijeljena. Pojedine je trend oduševio jer doista je čudesno čuti kako primjerice Frank Sinatra pjeva hitove Selene Gomez, Rihanne, ili možda Parnog valjka. Iako zvuči suludo, do takve je obrade moguće doći u samo nekoliko minuta. |
|
HEJ, STANI! NEMOJ JOŠ IĆI...
I MI SMO POKUŠALI GENERIRATI SADRŽAJ...
Pomoću umjetne inteligencije, uspjeli smo generirati instrumental. Koristili smo alate na internetu, a tako smo generirali i ovaj videozapis koji postupno crta sliku koju smo, također, generirali pomoću umjetne inteligencije. Ovaj motivacijski tekst također je plod mašte umjetne inteligencije. Uživajte u neslušljivom sadržaju, a mi ćemo umjetničko stvaranje prepustiti onima koji su za to i stvoreni. :)
Imaš prijedlog? Želiš saznati više o temi ili nešto treće? Javi nam se na [email protected]