Između hedonizma i rizika: Droga i mladež Splita
"Junk takes everything and gives nothing but insurance against junk sickness", William S. Burroughs, Junkie.
"Junk takes everything and gives nothing but insurance against junk sickness", William S. Burroughs, Junkie.
|
Iako je tijekom pet godina splitska policija zabilježila samo 2,2% maloljetnika koji su povezani s drogom te što je Mlađarija bez obzira na policiju te imala novaca ili ne, će naći načina za eksperimentiranje, bilo to snifanjem lijepila ili kupovanjem jeftinih tabletica pomiješanih s praškom za pranje odjeće. Jer kako je Krešo Kulašin, poznatiji kao Krešo Bengalka, rekao za Nacional:
- U Splitu je teže doći do kvalitetnog povrća nego do droge. |
Ako ne po osvojenim prvenstvima Hajduka u zadnjih dvadeset godina, Split se može pohvaliti dugom tradicijom kulture droga i mladih koja seže još u šezdesete godine dvadesetog stoljeća. U ranim godinama, ovisnost se javljala sporadično i nije bila široko rasprostranjena. Međutim, sredinom šezdesetih, s dolaskom hippie supkulture i ideologije "flower-power", uporaba droga postala je učestalija među studentima, maturantima te mladim umjetnicima. Jedno od omiljenih okupljališta bila su Peristil i kavana Luxor, gdje su se održavale zabave te kulturna i umjetnička događanja.
Uglavnom se radilo o pušenju hašiša. Tijekom sedamdesetih godina, pojavila se i uporaba "teških" droga poput opijuma, LSD-a i meskalina, što je dovelo do pojave prvih mladih ovisnika. Konzumenti tog vremena naglašavali su da je njihova motivacija bila osjećaj pripadnosti nečemu naprednom i modernom – svjetskom pokretu. Droga je za njih simbolizirala napredak i eksperimentiranje, često praćeno umjetničkim i filozofskim raspravama, za razliku od današnje mladosti koja konzumira više radi "đira“. Osamdesetih godina, uz rock, punk i heavy metal supkulture, razvio se i fenomen navijačkih skupina, koje su postale važan faktor u oblikovanju mladenačke kulture u Splitu. Istraživanje o zloupotrebi droga u Splitu pokazalo je da su mladi većinom usmjereni na tzv. urbani obrazac ponašanja, koji uključuje posjećivanje kafića s rock i pop-glazbom. Odnosno, kako Lalić i Nazor objašnjavaju u knjizi Narkomani: smrtopisi manje su bili skloni elitnom obrascu (poput posjeta kazalištima i izložbama) ili ruralnom obrascu (slušanje narodne glazbe i sudjelovanje u igrama na sreću). |
- Mi nismo klasična udruga za pomoć ovisnicima. Ne bilježimo broj osoba koje trebaju pomoć ili kada dođu zamijeniti igle. Tako da nama nije toliko cilj prevencija ovisnosti koliko edukacija i organiziranje radionica kako bi bili što sigurniji i da paze na ono što uzimaju jer djeca su već u sedmom i osmom razredu osnovne škole upoznata s nekom vrstom droge. Tako da nema smisla govoriti da je droga loša kada su, ovo preuveličavam, svi jednom dosad probali drogu.
Onda je cilj promjena pogleda na problematiku? - Želimo prikazati, odnosno razbiti sliku narkomana kao starih i prljavih ljudi koji se bodu špricama heroina. Mladi sebe gledaju drugačije od toga kada uzimaju drogu, pogotovo speed koji je jeftin i sveprisutan, koji je i gori od heroina jer uništava osobu kognitivno i fizički. Oni to gledaju kao zabavu, nešto što nema tolike posljedice. Nakon jednog izlaska gdje se uzme poveća količina te droge nastupa nesanica, nekom uništava koncentraciju što kulminira jednim stanjem psihoze. Nakon toga prelazi u teže stanje i poseže za još gorim stvarima poput metadona. Surađujete li s školama u Splitu pošto ste spomenuli da se djeca rano upoznaju s drogom? - Surađujemo s školama koliko možemo posebno s privatnom gimnazijom Kraljica Jelena i gimnazijom Vladimir Nadzor. Većinom su te radionice namijenjene za prve i druge razrede jer se učenici trećih i četvrtih razreda duboko upoznati s tim temama. |